Jak se „barvil“ film, aneb colorgrading amatérského filmu

V tomto článku můžete nahlédnou malinko pod pokličku postprodukce filmu Fotbalový Skřítek. Konkrétně si řekneme něco málo o vizuální finalizaci obrazu, dobarvení, nebo chcete li anglicky Colorgrading.

Věřte nebo, ale natočený materiál tak jak jej zaznamená kamera sám o sobě zpravidla není vizuálně „nic moc“. Jde spíše o to, že „hrubý záznam“ je ve většině případů zaznamenáván s pokud možno co nejvíce neutrálními odstíny barev. Děje se tak proto aby bylo možno posléze v postprodukci doladit barvy, kontrast apod dle představ tvůrců a zachoval se tak prostor pro možnost následných úprav.

Barevná hloubka záznamu contra colorgrading

Poměrně důležitá, jak jsme bohužel pozdě zjistili je i „barevná hloubka“ záznamu. Pro natáčení jsme používali zrcadlovky Canon s pouze standardní 8 bitovou hloubkou barev. Samozřejmě je třeba dodat, že v rámci našich možností to stejně byla jediná varianta. Toto je však bohužel zcela nedostačující pro následný proces dobarvování – colorgrading, což se projeví zejména „páskování“ obrazu v barevných přechodech (typicky obloha) tvz. „banding“ a při výraznějším sycení barev „kostičkováním“ větších barevných ploch.

K těmto jevům dochází v důsledku „chybějících“ obrazových informacích. V případě 8 bitového záznamu pracujeme s 256 odstíny pro každý barevný kanál (červený,zelený a modrý), což je cca 16 milionů barevných kombinací, kdežto u 10 bitového záznamu máme na kanál již 1024 odstínů a dostáváme biliony barevných kombinací.

Jak z toho ven?

Řešení, jak jsem vyčetl bývá přidání „šumu“, ale v našem případě se osvědčil až tvz. dithering obrazu. Jde o proces kdy se video ještě před dobarvením vyexportuje v 10 bitovém kodeku a následně je zpracováno v programu, který podporuje min 16 bitovou hloubku obrazu (např. Adobe After Effects). V něm se video nejprve odšumí, po té je do něj znovu přidáno malé množství šumu, doostřeno a teprve poté dobarveno. Pro výsledný efekt jsme ještě použili sken negativu 35mm kinofilmu, který se použil na prolnutí s videem pro dotvoření „filmové vzhledu“.

Tedy v případě filmu „Fotbalový Skřítek“ jsme se v amatérských podmínkách alespoň pokusili přiblížit profesionálnímu výstupu. Zde je několik ukázek obrazových úprav „před a po“.